Print Page
Increase font sizeReset font sizeDecrease font size

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις για τον πολίτη

Ερωτήσεις για Πολίτες

Πριν υποβάλλετε κάποιο ερώτημα έλέγξτε τη λίστα με τις συχνές ερωτήσεις. Μπορεί το ερώτημα σας να έχει ήδη απαντηθεί.
Εδώ μπορείτε να βρείτε απαντήσεις σε γενικές ερωτήσεις που αφορούν στη λειτουργία και τις υπηρεσίες του συνδέσμου. Αν ενδιαφέρεστε για ερωτήσεις που αφορούν στους παρόχους υπηρεσιών επικοινωνιών επιλέξτε τον ακόλουθο σύνδεσμο: ερωτήσεις παρόχων

Εμφάνιση όλων / Απόκρυψη όλων

δίπλωμα faq

Ποιοί προστατεύουν το απόρρητο των επικοινωνιών;

Κρίσιμο ρόλο στην προστασία του απορρήτου των επικοινωνιών διαδραματίζουν :

  • Η Πολιτεία η οποία θεσπίζει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο προσαρμόζει στις εκάστοτε τεχνολογικές εξελίξεις,  για την προάσπιση του απορρήτου των επικοινωνιών. Εντός του παραπάνω θεσμικού πλαισίου συστάθηκε η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), κατ’ εντολή του άρθρου 19 του Συντάγματος.

  • Οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών επικοινωνιών (ηλεκτρονικών επικοινωνιών, παροχής δικτύου και ταχυδρομικών υπηρεσιών)
    Οι εταιρείες αυτές οφείλουν να προστατεύουν το απόρρητο των επικοινωνιών  για τις υπηρεσίες που παρέχουν και να ενημερώνουν τους χρήστες /συνδρομητές τους για πιθανούς κινδύνους και τα ενδεικνυόμενα μέτρα αυτοπροστασίας.

  • Οι χρήστες και οι συνδρομητές ηλεκτρονικών επικοινωνιών, αφού συνειδητοποιήσουν ότι οι ίδιοι αποτελούν ένα κρίσιμο παράγοντα ασφάλειας δικτύων και πληροφοριών, πρέπει να λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα αυτοπροστασίας.

δίπλωμα faq

Τι είναι η ΑΔΑΕ και ποιος ο σκοπός της;

Η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) είναι μια από τις συνταγματικά καθιερωμένες Ανεξάρτητες Αρχές με διοικητική αυτοτέλεια, η οποία συστάθηκε ως ειδικός εποπτεύων φορέας για να προστατεύει το απόρρητο της επικοινωνίας. Η Αρχή συστάθηκε με το Ν.3115/2003 κατ’ εφαρμογή της συνταγματικής επιταγής του άρθρου 19 παρ.2 του Συντάγματος. Με τον παραπάνω νόμο ρυθμίζονται τα θέματα της συγκρότησης, των αρμοδιοτήτων και της λειτουργίας της ΑΔΑΕ, ενώ με το ΠΔ 40/2005 ρυθμίζεται η εσωτερική της διάρθρωση. Η ΑΔΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, οι οποίες περιγράφονται παρακάτω, έχει ως σκοπό την προστασία του απορρήτου των επιστολών και της ελεύθερης ανταπόκρισης ή επικοινωνίας με οποιονδήποτε άλλο τρόπο. Επιπλέον, στις αρμοδιότητές της περιλαμβάνεται και ο έλεγχος της τήρησης των όρων και της διαδικασίας άρσης του απορρήτου που προβλέπονται από το νόμο.

δίπλωμα faq

Τι σημαίνει ότι η ΑΔΑΕ είναι ανεξάρτητη αρχή;

  • Έχει διοικητική αυτοτέλεια, δεν υπόκειται δηλαδή σε ιεραρχικό έλεγχο από τον καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργό ή από οποιοδήποτε άλλο όργανο της εκτελεστικής εξουσίας.

  • Η ΑΔΑΕ υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο κατά τον τρόπο και τη διαδικασία που προβλέπεται κάθε φορά από τον Κανονισμό της Βουλής. Αυτό σημαίνει ότι η ΑΔΑΕ, όπως και οι άλλες συνταγματικά κατοχυρωμένες ανεξάρτητες διοικητικές αρχές, εκφεύγει του ιεραρχικού ελέγχου και της εποπτείας της κεντρικής διοίκησης και υπόκειται μόνο σε δικαστικό έλεγχο.

  • Τα μέλη της απολαύουν προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας, σύμφωνα με το άρθρο 101Α του Συντάγματος και κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους δεσμεύονται μόνο από το Νόμο και τη συνείδηση τους. Η προσωπική ανεξαρτησία προστατεύει τα μέλη των ανεξάρτητων διοικητικών αρχών από οποιαδήποτε παρέμβαση σχετικά με την άσκηση των καθηκόντων τους, ενώ βάσει της λειτουργικής ανεξαρτησίας οι ανεξάρτητες αρχές προστατεύονται έναντι των άλλων λειτουργιών (νομοθετική, εκτελεστική), ώστε τα μέλη τους να διατηρούν αμεροληψία και να παραμένουν ανεπηρέαστα από εξωτερικές πιέσεις.

δίπλωμα faq

Ποια είναι η σύνθεση και η στελέχωση της ΑΔΑΕ;

Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 3115/2003, όπως ισχύει, η ΑΔΑΕ συγκροτείται από την Ολομέλεια και στελεχώνεται από το προσωπικό της ως ακολούθως:

Α) Η Ολομέλεια της Αρχής αποτελείται από τον Πρόεδρο, τον Αντιπρόεδρο και άλλα πέντε μέλη, καθώς και από τους αναπληρωτές τους, οι οποίοι διαθέτουν τις ίδιες αρμοδιότητες και τα ίδια προσόντα.

Όλα τα παραπάνω πρόσωπα επιλέγονται από τη Βουλή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 101Α του Συντάγματος, πρέπει να τυγχάνουν ευρείας κοινωνικής αποδοχής και να διακρίνονται για την επιστημονική τους κατάρτιση και την επαγγελματική τους ικανότητα είτε στον τεχνικό τομέα των επικοινωνιών είτε στον νομικό τομέα.

Β) Για τη στελέχωση του προσωπικού της ΑΔΑΕ συστάθηκαν 40 θέσεις, εκ των οποίων οι 18 είναι θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού, 19 τακτικού προσωπικού, 2 δικηγόρων παρ’ εφέταις με έμμισθη εντολή και μία 1 θέση νομικού συμβούλου. Η εσωτερική διάρθρωση της ΑΔΑΕ περιγράφεται αναλυτικά στο ΠΔ 40/2005 (ΦΕΚ Α’ 59/7.3.2005).

Η δράση της ΑΔΑΕ διέπεται από τις αρχές της διαφάνειας, της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας.

δίπλωμα faq

Πως λαμβάνονται οι αποφάσεις της ΑΔΑΕ;

Σύμφωνα με τον εσωτερικό Κανονισμό λειτουργίας της ΑΔΑΕ (αποφ. υπ'αριθμ. 44/2003,ΦΕΚ Β’ 1642/7.11.2003), η Ολομέλεια της Αρχής συνεδριάζει σε τακτά χρονικά διαστήματα και αποφασίζει με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών της με φανερή ψηφοφορία εκτός από περιπτώσεις που αφορούν κωλύματα ή ασυμβίβαστα μελών, οπότε είναι μυστική. Η ΑΔΑΕ συνεδριάζει νομίμως εφόσον μετέχουν τουλάχιστον 3 μέλη της Αρχής, συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου ή σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματός του προεδρεύοντος του Αντιπροέδρου. Σύμφωνα με το άρθρο 6 της απόφασης 44 της ΑΔΑΕ (ΦΕΚ Β’1642/7.11.2003) οι συνεδριάσεις της Αρχής δεν είναι δημόσιες και πραγματοποιούνται στην έδρα της τακτικά. Οι αποφάσεις πρέπει να είναι αιτιολογημένες, καταχωρούνται σε ειδικό βιβλίο αποφάσεων και μπορούν να δημοσιεύονται, εφόσον δεν αφορούν στην εθνική άμυνα ή τη δημόσια ασφάλεια όπως αναφέρουν οι διατάξεις τις παραπάνω απόφασης και του άρθρου 7 του Ν.3115/2003.

δίπλωμα faq

Ποιες είναι οι σημαντικότερες αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ;

Η ΑΔΑΕ έχει ελεγκτικές, γνωμοδοτικές και κανονιστικές αρμοδιότητες, ενώ παράλληλα συλλέγει πληροφορίες σχετικές με την αποστολή της και επιβάλλει κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβάσεως της σχετικής κείμενης νομοθεσίας.

Συγκεκριμένα η ΑΔΑΕ έχει, σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 3115/2003, όπως ισχύει, τις παρακάτω αρμοδιότητες:

  • Διενεργεί, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας τακτικούς και έκτακτους ελέγχους σε εγκαταστάσεις, τεχνικό εξοπλισμό, αρχεία, τράπεζες δεδομένων και έγγραφα της ΕΥΠ, άλλων δημοσίων υπηρεσιών, οργανισμών, επιχειρήσεων του ευρύτερου δημοσίου τομέα, καθώς και ιδιωτικών επιχειρήσεων που ασχολούνται με ταχυδρομικές, τηλεπικοινωνιακές ή άλλες υπηρεσίες σχετικές με την ανταπόκριση και την επικοινωνία. Οι έλεγχοι διενεργούνται από τα μέλη και το προσωπικό της ΑΔΑΕ προκειμένου να διαπιστωθεί η σωστή εφαρμογή των πολιτικών ασφάλειας που επιβάλλεται να εφαρμόζουν οι πάροχοι ή για τη διαπίστωση παραβίασης του απορρήτου της επικοινωνίας.

  • Λαμβάνει πληροφορίες σχετικές με την αποστολή της από τις προαναφερθείσες υπηρεσίες, οργανισμούς και επιχειρήσεις, καθώς και από τους εποπτεύοντες Υπουργούς.

  • Καλεί σε ακρόαση τις παραπάνω υπηρεσίες, οργανισμούς, νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις και κάθε άλλο πρόσωπο, που κρίνει ότι μπορεί να συμβάλει στην εκπλήρωση της αποστολής της.

  • Προβαίνει σε κατάσχεση των μέσων παραβίασης του απορρήτου που υποπίπτουν στην αντίληψή της κατά την ενάσκηση του έργου της και ορίζεται μεσεγγυούχος αυτών μέχρι να αποφανθούν τα αρμόδια δικαστήρια. Προβαίνει επίσης στην καταστροφή πληροφοριών ή στοιχείων ή δεδομένων, τα οποία αποκτήθηκαν με παράνομη παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών.

  • Εξετάζει καταγγελίες σχετικά με την προστασία των δικαιωμάτων των αιτούντων, όταν θίγονται από τον τρόπο και τη διαδικασία άρσης του απορρήτου.

  • Συνεργάζεται με άλλες αρχές της χώρας, με αντίστοιχες αρχές άλλων κρατών, καθώς και με ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς, για θέματα της αρμοδιότητάς της.

  • Γνωμοδοτεί και απευθύνει συστάσεις και υποδείξεις για τη λήψη μέτρων διασφάλισης του απορρήτου των επικοινωνιών, καθώς και τη διαδικασία άρσης του.

  • Εκδίδει κανονιστικές πράξεις που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με τις οποίες ρυθμίζεται κάθε διαδικασία και λεπτομέρεια σε σχέση με τις ανωτέρω αρμοδιότητές της καθώς και με την εν γένει διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών.

Περισσότερες Πληροφορίες: Ν.3115/2003, άρθρο 6 (ΦΕΚ 47/Α/27.2.2003)

δίπλωμα faq

Ποιος νομιμοποιείται να υποβάλλει καταγγελία που αφορά στην παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών του;

Τα φυσικά πρόσωπα και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου. Συγκεκριμένα οι συνδρομητές και χρήστες ηλεκτρονικών επικοινωνιών και οι χρήστες ταχυδρομικών υπηρεσιών μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες στην Αρχή, όταν αντιληφθούν ότι υπάρχει παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών τους.

δίπλωμα faq

Τι πρέπει να εμπεριέχει μια καταγγελία και ποια είναι τα απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα για την υποβολή της;

Μια καταγγελία που απευθύνεται στην ΑΔΑΕ πρέπει να εμπεριέχει τα στοιχεία του καταγγέλλοντος, τα πραγματικά περιστατικά, τα αποδεικτικά στοιχεία καθώς και τους λόγους που στοιχειοθετούν την ισχυριζόμενη παραβίαση του απορρήτου.

Tα έγγραφα που απαιτούνται να υποβληθούν από τον καταγγέλοντα ανά τύπο σύνδεσης και συνδρομητή περιγράφονται στον παρακάτω Πίνακα.

Τύπος Σύνδεσης:

Έγγραφα:

Ο καταγγέλλων είναι συνδρομητής της σύνδεσης (δηλ. έχει σύμβαση με τον πάροχο).

Φωτοτυπία ταυτότητας του καταγγέλοντος.

Φωτοτυπία του λογαριασμού της  σύνδεσης, ώστε να επιβεβαιώνεται η ταυτοπροσωπία του καταγγέλλοντος και συνδρομητή.

Ο καταγγέλλων δεν ταυτίζεται με τον συνδρομητή της σύνδεσης:

Α) ο καταγγέλλων είναι αποκλειστικός χρήστης της σύνδεσης

Φωτοτυπία ταυτότητας του καταγγέλοντος.

Φωτοτυπία του λογαριασμού της σύνδεσης.

Υπεύθυνη Δήλωση του Ν.1599/1986 με το γνήσιο της υπογραφής του καταγγέλλοντος για την αποκλειστική χρήση της σύνδεσης.

Υπεύθυνη Δήλωση του Ν.1599/1986 με το γνήσιο της υπογραφής του συνδρομητή ότι συναινεί στον έλεγχο της σύνδεσης και στην παροχή των σχετικών με τον έλεγχο πληροφοριών στον χρήστη.

Β) η σύνδεση χρησιμοποιείται από περισσότερους χρήστες (π.χ. σταθερό σε χώρο εργασίας)

Φωτοτυπία ταυτότητας του καταγγέλοντος.

Φωτοτυπία του λογαριασμού της σύνδεσης.


Υπεύθυνη Δήλωση του Ν.1599/1986 με το γνήσιο της υπογραφής του συνδρομητή ότι συναινεί στον έλεγχο της σύνδεσης, ότι όλοι οι χρήστες έχουν ενημερωθεί για τον έλεγχο και για την παροχή των σχετικών πληροφοριών στον συνδρομητή και τον καταγγέλλοντα χρήστη και ότι δεν διατύπωσαν αντίρρηση σχετικά.

Συγκεκριμένη σύνδεση, ή υπηρεσία (π.χ. καρτοκινητό ή ανώνυμη σύνδεση Διαδίκτυο, υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) αλλά δεν υφίσταται λογαριασμός.

 Φωτοτυπία ταυτότητας του καταγγέλοντος.

Υπεύθυνη Δήλωση του Ν.1599/1986 με το γνήσιο της υπογραφής όπου θα δηλώνεται ο κάτοχος της εν λόγω σύνδεσης ή της υπηρεσίας καθώς και ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος.

Δεν αφορά συγκεκριμένη σύνδεση (π.χ. παρατυπίες του παρόχου).

Δεν απαιτούνται έγγραφα, αλλά εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με τη φύση και τη σοβαρότητα της καταγγελίας.

Ανώνυμη καταγγελία

Εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με τη φύση και τη σοβαρότητα της καταγγελίας.


Επίσης, για τις καταγγελίες που αφορούν σε Ταχυδρομικές Υπηρεσίες, ανάλογα με την περίπτωση, υποβάλλονται τα σχετικά με την καταγγελία στοιχεία, όπως για παράδειγμα η απόδειξη παραλαβής για ταχυμεταφορές ή συστημένο γράμμα.

δίπλωμα faq

Τι είδους καταγγελίες υποβάλλονται στην ΑΔΑΕ που όμως δεν εντάσσονται στις αρμοδιότητες της;

Στην ΑΔΑΕ υποβάλλονται σε πολλές περιπτώσεις καταγγελίες που δεν εντάσσονται στις αρμοδιότητές της. Αυτές περιέχουν για παράδειγμα αιτήματα που αφορούν σε υπερχρεώσεις λογαριασμών, mail εξωτερικού, καθώς και ζητήματα που σχετίζονται με την ονοματοδοσία (domain names). Επίσης, πολλές καταγγελίες αφορούν σε spam, καθώς και στην καταγραφή συνομιλιών σχετικών με επαγγελματικές συναλλαγές. Σε περίπτωση αναρμοδιότητας κατόπιν διερεύνησης της υπόθεσης αποστέλλεται η καταγγελία στην Αρμόδια αρχή ή Επιτροπή ενώ σε περιπτώσεις που η καταγγελία αφορά σε ιδιωτικούς χώρους αποστέλλεται απαντητική επιστολή στον καταγγέλλοντα. Σε όλες τις περιπτώσεις ο καταγγέλλων ενημερώνεται εγγράφως από την Αρχή.

Οι καταγγελίες που εντάσσονται στις αρμοδιότητες της Αρχής αφορούν κυρίως σε τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, παρόχους διαδικτύου και διαδικτυακών υπηρεσιών καθώς και παρόχους ταχυδρομικών υπηρεσιών.

Στις υπόλοιπες περιπτώσεις που εντάσσονται στις αρμοδιότητες της Αρχής, το αντικείμενο τους αφορά κυρίως τηλεπικοινωνιακούς παρόχους (σταθερούς, κινητούς και ασύρματους), παρόχους διαδικτύου και διαδικτυακών υπηρεσιών (ISP’s, ASP’s) καθώς και ταχυδρομικές υπηρεσίες.

δίπλωμα faq

Πως υποβάλλονται οι καταγγελίες της ΑΔΑΕ;

  • Ταχυδρομικώς στη δ/νση: Ιερού Λόχου 3, Μαρούσι 151 24, Αθήνα

  • Με φάξ: +30-210-6387666

  • Αυτοπροσώπως από τον καταγγέλλοντα στην έδρα της ΑΔΑΕ στην ως άνω δ/νση:
    Ώρες Υποδοχής 10:00 – 12:00 πμ.

δίπλωμα faq

Τι θεωρείται απόρρητο στις επικοινωνίες;

Nομοθεσία περί απορρήτου των επικοινωνιών:

Στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, σύμφωνα με τη νομοθεσία, απόρρητα θεωρούνται:

  • Το περιεχόμενο της επικοινωνίας (περιεχόμενο τηλεφωνικών κλήσεων, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και γενικά οποιασδήποτε επικοινωνίας φωνής, εικόνας, δεδομένων).
  • Η ταυτότητα του καλούντος και του καλουμένου.
  • Η ταυτότητα του αποστολέα και του παραλήπτη ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
  • Τα δεδομένα θέσης της τερματικής συσκευής (γεωγραφικός εντοπισμός).

Στις ταχυδρομικές υπηρεσίες, απόρρητα θεωρούνται:

  • Το περιεχόμενο της αλληλογραφίας
  • Ο αποστολέας
  • Ο παραλήπτης


Βλέπε περισσότερα: ΠΔ47/2005, Κεφ.2 «Είδη και Στοιχεία Επικοινωνίας»

δίπλωμα faq

Ποιες είναι οι περιοχές ευθύνης παρόχων και χρηστών /συνδρομητών ηλεκτρονικών επικοινωνιών;

Οι πάροχοι ηλεκτρονικών επικοινωνιών είναι υπεύθυνοι να λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για τη διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών τους στο δημόσιο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο τους (δίκτυα κορμού και πρόσβασης). Οι συνδρομητές και οι χρήστες οφείλουν να μεριμνούν για το απόρρητο της επικοινωνίας στα ιδιωτικά δίκτυα τα οποία περιλαμβάνουν τις διατάξεις μεταγωγής (αν υπάρχουν) όπως και τις καλωδιώσεις στα κτίρια, τα εσωτερικά δίκτυα (LAN) και τις τερματικές συσκευές (σταθερά ενσύρματα και ασύρματα τηλέφωνα, κινητά τηλέφωνα, fax, προσωπικοί υπολογιστές).

δίπλωμα faq

Ποιοι προστατεύονται από το απόρρητο των επικοινωνιών;

Φορείς του δικαιώματος του άρθρου 19 του Συντάγματος είναι όλα τα φυσικά πρόσωπα, ανεξαρτήτως ιθαγένειας και εθνικότητας και ανεξαρτήτως εάν πρόκειται για επικοινωνία εντός της χώρας ή με το εξωτερικό. Φορείς του ως άνω δικαιώματος είναι επίσης όλα τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου καθώς και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου στο βαθμό που είναι φορείς συνταγματικών δικαιωμάτων. Σχετικά με τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (π.χ. επιχειρήσεις), η προστασία του απορρήτου της επικοινωνίας συνδέεται με τη διασφάλιση και άλλων δικαιωμάτων, όπως είναι για παράδειγμα η ελεύθερη επιχειρηματική δράση τους.

Αποδέκτες του δικαιώματος είναι τόσο τα όργανα της κρατικής εξουσίας, όσο και οι ιδιώτες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα όπως για παράδειγμα επιχειρήσεις ταχυμεταφορών (courier), εταιρίες σταθερής ή κινητής τηλεφωνίας κ.λπ.. Αντικείμενο της προστασίας του απορρήτου θεωρείται η ελευθερία της επικοινωνίας και το απόρρητο όλων των μορφών επικοινωνίας.

δίπλωμα faq

Τι μπορώ να κάνω για να προστατεύσω το απόρρητο των επικοινωνιών μου;

Πρακτικές συμβουλές για την αυτοπροστασία της επικοινωνίας από τους χρήστες και τους συνδρομητές ηλεκτρονικών επικοινωνιών, περιλαμβάνονται στο Eνημερωτικό έντυπο της ΑΔΑΕ με τίτλο "Προστασία του Απορρήτου των Επικοινωνιών"

Επίσης, μέσω του νέου Διαδικτυακού Κόμβου της ΑΔΑΕ "Ενημέρωση Χρηστών και Συνδρομητών" μπορείτε να ενημερωθείτε περαιτέρω για το απόρρητο των επικοινωνιών, των ταχυδρομικών υπηρεσιών καθώς την ασφάλεια δικτύων και πληροφοριών  με πληροφοριακό υλικό που έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο από την ΑΔΑΕ καθώς και από οργανισμούς, φορείς, υπουργεία,  ανεξάρτητες αρχές, παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών και θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

δίπλωμα faq

Που μπορώ να βρω πληροφορίες στη νομοθεσία της Ε.Ε. για την προστασία του απορρήτου των επικοινωνιών και των προσωπικών δεδομένων;

Στο εγχειρίδιο «Ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων» που εκπονήθηκε από τον Οργανισμό Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Συμβούλιο της Ευρώπης, σε συνεργασία με τη  Γραμματεία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που εκδόθηκε το 2014 μπορείτε να ενημερωθείτε για θέματα απορρήτου των επικοινωνιών και για ζητήματα προστασίας των δεδομένων βάσει τόσο του ενωσιακού δικαίου όσο και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Το εγχειρίδιο εξηγεί το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τον εν λόγω τομέα δυνάμει του ενωσιακού δικαίου, της ΕΣΔΑ και της Σύμβασης του  Συμβουλίου της Ευρώπης (ΣτΕ) για την προστασία του ατόμου από την αυτοματοποιημένη επεξεργασία προσωπικών δεδομένων (Σύμβαση 108) και άλλων πράξεων του ΣτΕ. Το δίκαιο της ΕΕ περιέχει τις νομοθετικές πράξεις, τις συναφείς διατάξεις των Συνθηκών και τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως ερμηνεύονται στη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ, γνωστού έως το 2009 ως ΔΕΚ, Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων).   
Τα κύρια σημεία αναφορικά με τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες τα οποία αναφέρονται στο εγχειρίδιο είναι τα κάτωθι:

  • συγκεκριμένοι κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, με ιδιαίτερη αναφορά στις τηλεφωνικές υπηρεσίες, οι οποίες περιέχο­νται στη Σύσταση του ΣτΕ από το 1995,
  • επεξεργασία προσωπικών δεδομένων όσον αφορά την παροχή τηλεπικοινωνι­ακών υπηρεσιών σε επίπεδο ΕΕ, η οποία ρυθμίζεται με την Οδηγία για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες,
  • το απόρρητο των ηλεκτρονικών επικοινωνιών δεν καλύπτει μόνο το περιεχόμενο των επικοινωνιών, αλλά και τα δεδομένα κίνησης, π.χ. πληροφορίες για το ποιος επικοινώνησε με ποιον, πότε και για πόση ώρα, καθώς και τα δεδομένα θέσης, π.χ. από πού έγινε η επικοινωνία.


Οι πιθανότητες αθέμιτων παρεμβάσεων στην προσωπική σφαίρα των χρη­στών των δικτύων τηλεπικοινωνιών είναι ιδιαίτερα αυξημένες, καθώς τα εν λόγω δίκτυα παρέχουν
πρόσθετες τεχνικές δυνατότητες υποκλοπής και παρακολούθησης των επικοινωνιών που εκτελούνται μέσω αυτών. Ως εκ τούτου, κρίθηκε αναγκαίο να θεσπιστούν ειδικοί
κανονισμοί για την προστασία των προ­σωπικών δεδομένων οι οποίοι θα ανταποκρίνονται στους ιδιαίτερους κινδύνους τους οποίους διατρέχουν οι χρήστες τηλεπικοινωνιακών
υπηρεσιών.

 Περισσότερες Πληροφορίες

Εγχειρίδιο

δίπλωμα faq

Ποιες νομοθετικές ρυθμίσεις αφορούν στο απόρρητο των ηλεκτρονικών επικοινωνιών;

Καταρχήν στο απόρρητο των επικοινωνιών αναφέρεται η συνταγματική διάταξη του άρθρου 19. Σε νομοθετικό επίπεδο σχετικές είναι οι ρυθμίσεις του ν. 2225/1994 για την προστασία της ελευθερίας της ανταπόκρισης και επικοινωνίας, οι διατάξεις του ν. 3115/2003, με τον οποίο συστάθηκε η ΑΔΑΕ, το άρθρο 4 του ν. 3471/2006, ο οποίος ρυθμίζει θέματα προστασίας δεδομένων προσωπικών χαρακτήρα και της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, καθώς και οι διατάξεις του ν. 3674/2008 σχετικά με τη διασφάλιση του απορρήτου της τηλεφωνικής επικοινωνίας.

Νομοθετικές διατάξεις σχετικές με το απόρρητο των επικοινωνιών περιλαμβάνονται επίσης και στον Ποινικό Κώδικα, όπως ισχύει μετά και τις τροποποιήσεις που επέφερε ο ν. 3674/2008, και συγκεκριμένα στα άρθρα 248-250 που τιμωρούν την παραβίαση του απορρήτου από ταχυδρομικούς υπαλλήλους καθώς και από υπαλλήλους τηλεπικοινωνιακών οργανισμών. Επίσης τα άρθρα 370 και 370Α του ΠΚ τιμωρούν την παραβίαση του απορρήτου των επιστολών και των τηλεφωνημάτων αντιστοίχως.

δίπλωμα faq

Τι σημαίνει άρση του απορρήτου των επικοινωνιών;

Η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών είναι μια κατ’ εξαίρεση επιτρεπόμενη διαδικασία, βάσει της οποίας τα στοιχεία της επικοινωνίας, τα οποία είναι καταρχήν απόρρητα, καθίστανται γνωστά σε συγκεκριμένες Αρχές και για συγκεκριμένους λόγους.

Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 19 παρ. 1 του Συντάγματος, η άρση αυτή είναι δυνατόν να ισχύσει για τη δικαστική αρχή και όχι έναντι της διοίκησης για λόγους εθνικής ασφάλειας ή για τη διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων.

Η συγκεκριμένη διαδικασία για την πραγμάτωση της συνταγματικής επιταγής εξειδικεύεται στο ν. 2225/1994 και στο ΠΔ 47/2005.

δίπλωμα faq

Πότε γίνεται άρση του απορρήτου;

Σύμφωνα με τη συνταγματική διάταξη του άρθρου 19, άρση του απορρήτου γίνεται για λόγους εθνικής ασφάλειας ή για τη διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων.

Οι προαναφερθέντες λόγοι εξειδικεύονται με τις διατάξεις του ν. 2225/1994, όπως ισχύει, ο οποίος περιλαμβάνει και κατάλογο των εγκλημάτων για τη διακρίβωση των οποίων μπορεί να διαταχθεί με διάταξη του αρμόδιου δικαστικού συμβουλίου η άρση του απορρήτου.

Στην άρση του απορρήτου πρέπει να τηρείται σε κάθε περίπτωση η αρχή της αναλογικότητας και η άρση να λαμβάνει χώρα μόνον εντός των ρητά προβλεπομένων χρονικών ορίων (άρθρο 5 ν. 2225/1994).

δίπλωμα faq

Ποιές είναι οι διαδικασίες, οι τεχνικές και οργανωτικές εγγυήσεις για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών;

Τις διαδικασίες, τις τεχνικές και τις οργανωτικές ρυθμίσεις για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών προβλέπουν, εξειδικεύοντας τη διάταξη του άρθρου 19 του Συντάγματος, οι διατάξεις του ν. 2225/1994 και του ΠΔ 47/2005, όπως ισχύουν.

Ειδικότερα ο ν. 2225/1994, όπως ισχύει, προβλέπει τους λόγους για τους οποίους η άρση του απορρήτου επιτρέπεται, τα όργανα που μπορούν να τη διατάξουν, τα χρονικά όρια εντός των οποίων μπορεί η άρση να πραγματώνεται, καθώς και τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθείται σε κάθε περίπτωση.

Το ΠΔ 47/2005, όπως ισχύει, προβλέπει τα είδη αλλά και τα επιμέρους στοιχεία της επικοινωνίας, τα οποία μπορεί να αφορά η άρση του απορρήτου. Προβλέπει επίσης τα μέσα και τις μεθόδους πραγμάτωσης της άρσης, καθώς και τις σχετικές υποχρεώσεις των παρόχων υπηρεσιών και δικτύων επικοινωνίας.

Η ΑΔΑΕ παραλαμβάνει τις διατάξεις του αρμόδιου δικαστικού συμβουλίου που επιβάλλουν την άρση του απορρήτου και ελέγχει την τήρηση των όρων και της διαδικασίας.

δίπλωμα faq

Ποια είδη και ποιες μορφές επικοινωνίας υπόκεινται στην άρση του απορρήτου των επικοινωνιών;

Σύμφωνα με το Π.Δ. 47/2005, όπως ισχύει, η άρση του απορρήτου δεν αφορά την δια ζώσης επικοινωνία, αλλά κάθε είδους επικοινωνία, η οποία διεξάγεται μέσω δικτύου επικοινωνίας ή παρόχου υπηρεσιών επικοινωνιών και την οποία χρησιμοποιεί ο συνδρομητής ή χρήστης κατά του οποίου λαμβάνεται το μέτρο της άρσης. Ειδικότερα τα είδη και οι μορφές επικοινωνίας που υπόκεινται σε άρση του απορρήτου είναι οι ακόλουθες:

  • Επιστολογραφία, δηλ. επιστολές, δέματα, τηλεγραφήματα, επιταγές, κλπ.
  • Τηλετυπική επικοινωνία.
  • Τηλεφωνική επικοινωνία, σταθερή και κινητή.
  • Επικοινωνία δεδομένων μέσω δικτύων δεδομένων.
  • Επικοινωνία μέσω Διαδικτύου.
  • Ασυρματική επικοινωνία, δηλ. σταθερή ασύρματη επικοινωνία, επικοινωνία κλειστών ομάδων κ.α.
  • Δορυφορική επικοινωνία.
  • Επικοινωνία κάθε μορφής μέσω μισθωμένων κυκλωμάτων.
  • Υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, οι οποίες υπερτίθενται επί των προηγουμένων μορφών επικοινωνίας όπως:
    • Ο αυτόματος τηλεφωνητής.
    • Τα τηλεομοιτυπήματα (fax).
    • Τα γραπτά μηνύματα (sms/mms).
    • Οι υπηρεσίες πληροφοριών.
    • Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail).
    • Η πρόσβαση σε ιστοσελίδες.
    • Η πρόσβαση σε βάση δεδομένων.
    • Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές.
    • Οι τηλεδιασκέψεις.
    • Οι πληροφορίες καταλόγου.
    • Οι υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης.
  • Οι συνδυασμένες μορφές επικοινωνίας που περιλαμβάνουν περισσότερες της μιας από τις παραπάνω επικοινωνίες, όπως είναι π.χ. η πρόσβαση σε δίκτυα δεδομένων ή σε δίκτυα Internet από το Επιλεγόμενο Δημόσιο Τηλεφωνικό Δίκτυο (PSTN).
δίπλωμα faq

Ποιες είναι οι ποινές που προβλέπονται για παραβίαση του απορρήτου;

Στον Ποινικό Κώδικα, όπως ισχύει μετά και τις τροποποιήσεις που επέφερε ο ν.3674/2008, οι διατάξεις σχετικά με το απόρρητο των επικοινωνιών που περιγράφονται στα άρθρα 248-250 τιμωρούν την παραβίαση του απορρήτου από ταχυδρομικούς υπαλλήλους καθώς και από υπαλλήλους τηλεπικοινωνιακών οργανισμών. Επίσης, τα άρθρα 370 και 370Α του ΠΚ τιμωρούν την παραβίαση του απορρήτου των επιστολών και των τηλεφωνημάτων αντιστοίχως. Ακόμη, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 3115/2003, όπως ισχύει, η παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών ή των όρων και της διαδικασίας άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους και χρηματική ποινή από 15.000 ως 60.000 ευρώ, εφόσον δεν προβλέπονται βαρύτερες ποινές από άλλες ισχύουσες διατάξεις. Σε περίπτωση που ο παραβάτης ανήκει στο προσωπικό υπηρεσίας, οργανισμού, νομικού προσώπου ή επιχείρησης που ασχολείται με ταχυδρομικές, τηλεπικοινωνιακές ή άλλες υπηρεσίες σχετικές με την ανταπόκριση ή την επικοινωνία, η επιβαλλόμενη ποινή φυλάκισης είναι τουλάχιστον 2 ετών και η χρηματική ποινή τουλάχιστον 30.000 ευρώ.

δίπλωμα faq

Τι διοικητικές κυρώσεις μπορεί να επιβάλλει η ΑΔΑΕ;

Οι διοικητικές κυρώσεις που μπορεί να επιβάλλει η ΑΔΑΕ σε περίπτωση παραβάσεως της κείμενης νομοθεσίας σε σχέση με το απόρρητο των επικοινωνιών ή τους όρους και τις διαδικασίες άρσης του προβλέπονται στο άρθρο 11 του ν. 3115/2003, όπως ισχύει. Σύμφωνα με το άρθρο αυτό, οι διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στο υπαίτιο νομικό ή φυσικό πρόσωπο με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση της ΑΔΑΕ αφού προηγουμένως έχει κληθεί για παροχή εξηγήσεων είναι οι ακόλουθες:

Α. Σύσταση για συμμόρφωση σε συγκεκριμένη διάταξη της νομοθεσίας με προειδοποίηση επιβολής κυρώσεων σε περίπτωση υποτροπής, και

B. Πρόστιμο από δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ έως ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ (1.500.000) ευρώ.

Η ΑΔΑΕ δύναται να επιβάλλει μία ή περισσότερες από τις ως άνω κυρώσεις.
Διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται από την ΑΔΑΕ προβλέπονται και από το άρθρο 11 του ν. 3674/2008 ειδικά για τις περιπτώσεις παραβιάσεων διατάξεων του νόμου αυτού, που αφορούν στο απόρρητο της τηλεφωνικής επικοινωνίας. Οι διοικητικές αυτές κυρώσεις είναι ειδικότερα:

Α. Σύσταση για συμμόρφωση μέσα στα χρονικά όρια της τασσόμενης προθεσμίας με προειδοποίηση επιβολής προστίμου σε περίπτωση παράλειψης συμμόρφωσης,

Β. Πρόστιμο από 20.000 ευρώ έως 5.000.000 ευρώ και

Γ. Αναστολή από ένα μήνα έως ένα έτος ή οριστική ανάκληση του δικαιώματος παροχής υπηρεσιών τηλεφωνίας.

Οι κυρώσεις  της σύστασης και του προστίμου επιβάλλονται με αιτιολογημένη απόφαση της ΑΔΑΕ αφού έχει προηγηθεί κλήση του ενδιαφερομένου για παροχή εξηγήσεων. Αν η ΑΔΑΕ κρίνει ότι πρέπει να επιβληθεί κύρωση αυστηρότερη του προστίμου, διαβιβάζει το φάκελο υπόθεσης στην ΕΕΤΤ, η οποία δύναται με απόφασή της να επιβάλει την κύρωση της αναστολής ή ανάκλησης του δικαιώματος παροχής υπηρεσιών τηλεφωνίας αφού προηγουμένως καλέσει τον ενδιαφερόμενο για παροχή εξηγήσεων για την κύρωση που του επιβλήθηκε. Εφόσον η ΕΕΤΤ κρίνει ότι δεν είναι προσήκουσα η επιβολή της κύρωσης της αναστολής ή ανάκλησης του προαναφερθέντος δικαιώματος παροχής υπηρεσιών τηλεφωνίας, επιστρέφει το φάκελο στην ΑΔΑΕ για την επιβολή ηπιότερης κυρώσεως.

δίπλωμα faq

Μπορεί ο πολίτης να αποκτήσει πρόσβαση σε έγγραφα που τον αφορούν;

Σύμφωνα με το άρθρο 5  παρ 1. του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, κάθε ενδιαφερόμενος έχει το δικαίωμα, ύστερα από γραπτή αίτησή του, να λαμβάνει γνώση των διοικητικών εγγράφων.

Ως διοικητικά έγγραφα νοούνται όσα συντάσσονται από τις δημόσιες υπηρεσίες, όπως εκθέσεις, μελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία, εγκύκλιες οδηγίες, απαντήσεις της Διοίκησης, γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις. Επίσης, σύμφωνα με την παρ. 2 του ίδιου άρθρου, όποιος έχει ειδικό έννομο συμφέρον δικαιούται, ύστερα από γραπτή αίτησή του, να λαμβάνει γνώση των ιδιωτικών εγγράφων που φυλάσσονται στις δημόσιες υπηρεσίες και είναι σχετικά με υπόθεσή του η οποία εκκρεμεί σε αυτές ή έχει διεκπεραιωθεί από αυτές. Εξάλλου, οι αποφάσεις της ΑΔΑΕ μπορούν σύμφωνα με το άρθρο 7 του ν. 3115/2003, όπως ισχύει, να ανακοινώνονται δημοσίως, εκτός αν αφορούν την εθνική άμυνα ή τη δημόσια ασφάλεια.

Οι άμεσα ενδιαφερόμενοι πολίτες μπορούν στα πλαίσια αυτά να έχουν πρόσβαση στα αποσπάσματα πρακτικών των συνεδριάσεων της Ολομέλειας που αφορούν στην υπόθεσή τους, καθώς και στους φακέλους των υποθέσεων που διεκπεραιώθηκαν από την ΑΔΑΕ.

Σε κάθε περίπτωση ωστόσο η ΑΔΑΕ οφείλει να μην αποκαλύπτει πληροφορίες και δεδομένα για φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία ενδέχεται να προσβάλλουν την προσωπικότητά τους ή να επηρεάσουν δυσμενώς την επαγγελματική ή την κοινωνική τους θέση, εκτός αν προκύπτει σχετική υποχρέωσή της από τον νόμο.

δίπλωμα faq

Γιατί είναι απαραίτητη μια Εθνική Στρατηγική για την Ασφάλεια Δικτύων και Πληροφοριών στη χώρα μας;

Η ΑΔΑΕ, ήδη από το έτος 2004 έχει προτείνει την εκπόνηση ολοκληρωμένης Εθνικής Στρατηγικής Ασφάλειας Δικτύων και Πληροφοριών, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα ύπαρξης σχεδιασμού πολιτικής σχετικά με την ασφάλεια ηλεκτρονικών δικτύων και πληροφοριακών συστημάτων που είναι στρατηγικής σημασίας για τη χώρα. Έχει επίσης επανειλημμένα τονίσει την απουσία θεσμικού πλαισίου για τον έλεγχο της ασφάλειας των δικτύων, των κρίσιμων υποδομών, των δικτύων των επιχειρήσεων, των οργανισμών και των δικτύων των υπουργείων. Με το Νόμο 3674/2008 (ΦΕΚ 136/Α/10.7.08) ελήφθησαν κάποια νομοθετικά μέτρα για την ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου διασφάλισης του απορρήτου της τηλεφωνικής μόνο επικοινωνίας. Ο ίδιος νόμος προβλέπει και την εκπόνηση Εθνικού Σχεδίου Ασφάλειας των Επικοινωνιών (ΕΣΑΕ).

δίπλωμα faq

Τι ισχύει στις περιπτώσεις κακόβουλων/ενοχλητικών κλήσεων;

Εάν δέχεστε κακόβουλες ή ενοχλητικές κλήσεις με απόκρυψη, έχετε το δικαίωμα να ζητήσετε από τον πάροχο της σύνδεσής σας, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δεκαπέντε ημέρες, να προχωρήσει στην εξουδετέρωση της δυνατότητας μη αναγραφής της καλούσας γραμμής για τις εισερχόμενες κλήσεις και να σας γνωστοποιήσει εγγράφως κατάλογο με τους αριθμούς που σας κάλεσαν στο διάστημα αυτό.
Στην περίπτωση που επιθυμείτε να ενημερωθείτε και για την ταυτότητα του κακοβούλως καλούντος συνδρομητή ή χρήστη, αυτό θα πρέπει να διαταχθεί από τον αρμόδιο κατά περίπτωση τακτικό ανακριτή ή εισαγγελέα με ειδική παραγγελία προς τους παρόχους, στο πλαίσιο τακτικής ανάκρισης ή προανάκρισης ή προκαταρκτικής εξέτασης κατόπιν σχετικής εγκλήσεως.
Περισσότερες λεπτομέρειες για τη διαδικασία αυτή μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα της ΑΔΑΕ, στην ενότητα «Νομοθετικό Πλαίσιο», όπου είναι αναρτημένη η Πράξη της ΑΔΑΕ (απόφαση υπ’ αριθμ. 159/2006, ΦΕΚ 1853Β/21.12.2006) και η τροποποίηση της υπ'αριθμ. 2322/11.12.2006 Πράξης της Αρχής  (απόφαση υπ'αριθμ. 234/2009, ΦΕΚ 2359Β/20.11.2009)  που αφορά στην εξουδετέρωση της δυνατότητας μη αναγραφής της καλούσας γραμμής για τον εντοπισμό κακόβουλων ή ενοχλητικών κλήσεων, ρυθμίζοντας τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθεί ο αιτών, καθώς και τις υποχρεώσεις που προκύπτουν στο πλαίσιο αυτό για τους φορείς παροχής δημοσίου δικτύου ή διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας ηλεκτρονικών επικοινωνιών.


ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΘΥΝΗΣ
Οι ανωτέρω πληροφορίες έχουν συλλεγεί ενδεικτικά με σκοπό την ενημέρωση του επισκέπτη/χρήστη της ΔΠ και την κατανόηση βασικών εννοιών που συνδέονται με το απόρρητο των επικοινωνιών. Από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο μπορεί να προκύπτουν και περαιτέρω υποχρεώσεις, οι οποίες δεν αναφέρονται στην παρούσα ΔΠ.
Ως εκ τούτου, το κείμενο αυτό δεν δεσμεύει την ΑΔΑΕ, η οποία δύναται, βάσει των δεδομένων της διεθνούς πρακτικής και στα πλαίσια του εκάστοτε ισχύοντος κοινοτικού και εθνικού νομικού πλαισίου, να υιοθετήσει διαφορετική ερμηνεία / στάση επί των επιμέρους εννοιών / ζητημάτων που άπτονται του απορρήτου των επικοινωνιών.

 

Αξιολόγηση Ιστοσελίδας

Ο δικτυακός τόπος της ΑΔΑΕ είναι σύμφωνος με τα πρώτυπα του W3C για το XHTML και το CSS.

Έγκυρο CSS!

Valid XHTML 1.0 Transitional

ΓΡΗΓΟΡΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ